کد خبر: 1229598
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در سال گذشته، بخش نفت و گاز به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی ایران ظاهر می‌شود که زیربنای آن دیپلماسی انرژی این کشور با هدف ایجاد بازاری پررونق برای انرژی ایران باوجود چشم‌انداز تحریم‌هاست. بخش نفت و گاز به عنوان سنگ‌بنای رشد، فرصتی قابل توجه برای ایران برای تضمین سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش بهره‌وری و پیشرفت صنایع داخلی است. 

جوان آنلاین: دیپلماسی فعال انرژی ایران در سال گذشته بر توسعه تجارت نفت‌خام، بهره‌وری در برداشت منابع نفت و گاز و در نهایت توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت و گاز متمرکز شده بود که رکوردشکنی در صادرات نفت‌خام به میزان برابر با زمان برجام با وجود تشدید تحریم‌ها، کاهش هدررفت ۳۰‌درصدی گاز‌های فلر و همچنین جذب ۱۵‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز در ۵/۲ سال گذشته مهم‌ترین نتایج و اثرات این دیپلماسی فعال انرژی ایران بوده است. 
 
در سال گذشته، بخش نفت و گاز به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی ایران ظاهر می‌شود که زیربنای آن دیپلماسی انرژی این کشور با هدف ایجاد بازاری پررونق برای انرژی ایران باوجود چشم‌انداز تحریم‌هاست. بخش نفت و گاز به عنوان سنگ‌بنای رشد، فرصتی قابل توجه برای ایران برای تضمین سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش بهره‌وری و پیشرفت صنایع داخلی است. 
دیپلماسی انرژی ایران در سال گذشته بر توسعه تجارت نفت‌خام، بهره‌وری در برداشت منابع نفت و گاز و در نهایت توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت و گاز متمرکز شده بود که رکوردشکنی در صادرات نفت‌خام به میزان برابر با زمان برجام با وجود تشدید تحریم‌ها، کاهش هدررفت ۳۰‌درصدی گاز‌های فلر و همچنین جذب ۱۵‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز در ۵/۲ سال گذشته مهم‌ترین نتایج و اثرات این دیپلماسی فعال انرژی ایران بوده است.
همچنین بخش نفت ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مرکز توجه قرار دارد و بیش از ۴۰‌درصد از سرمایه‌گذاری ورودی در دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته، این بخش ۵‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کرد که نشان‌دهنده ظرفیت رشد آن و اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به اقتصاد ایران است. همچنین تمرکز راهبردی بر افزایش بهره‌وری در تولید نفت و گاز به نرخ رشد بیش از ۲۰‌درصدی در سال ۱۴۰۲ منجر شده است. سیاست‌های هوشمند با هدف بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک‌شده در مناطقی مانند امریکای‌جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی، همراه با رشد بازاریابی شبکه‌ای در کشور‌های آسیای‌شرقی، در گسترش بازار بسیار مؤثر است. با این ابتکارات نفت‌خام ایران به تضمین تقاضای ثابت برای محصولات انرژی ایران و تضمین رشد اقتصادی بلندمدت کمک می‌کند. دیپلماسی نفتی ایران فراتر از بازار‌های سنتی است تا از فرصت‌های نوظهور در مناطقی مانند امریکای‌جنوبی، آفریقا و آسیای‌مرکزی استفاده کند و با تکیه بر سرمایه‌گذاری و صادرات خدمات فنی- مهندسی ایرانی در جهت بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک در این نقاط، بتواند جای پای خود را در این مناطق راهبردی مهم حفظ کند. این رویکرد ایران موقعیتی قابل اعتماد برای صادرات نفت‌خام ایران به بازار‌های این مناطق نیز فراهم کرده است و موقعیت ایران را به عنوان بازیگری مهم در چشم‌انداز انرژی جهانی تقویت می‌کند. 
دیپلماسی فعال انرژی ایران که در بخش نفت و گاز آن لنگر انداخته، گامی جسورانه به سوی دستیابی به رشد اقتصادی بالاست. ایران با استفاده از مشارکت‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های محلی و بهره‌برداری از فرصت‌های خاص منطقه، می‌تواند خود را به عنوان بازیگری مهم در بازار جهانی انرژی معرفی کند. 

 دیپلماسی فعال انرژی در خدمت توسعه تجارت نفت و گاز ایران
عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با دیپلماسی انرژی به «جوان» می‌گوید: باید به سمت تقویت بنیاد‌های دیپلماسی با دنیای خارج حرکت کنیم. با توجه به تحریم‌های سختی که با آن مواجه شده‌ایم، برای برون‌رفت از آن نیاز داریم دیپلماسی را تقویت کنیم و وزارت نفت توانسته است سهم ایران را در بازار جهانی نفت افزایش دهد که نکته مثبتی است. 
وی می‌افزاید: اگر بتوانیم توان فنی- مهندسی خودمان را صادر کنیم، اقدام مثبتی در جهان است، همانطور که در دنیا هم همین روال حاکم است و اکثر کمپانی‌های بزرگ چنین اقداماتی را برای فروش محصولات خودشان انجام می‌دهند، بنابراین با صادرات توان فنی- مهندسی کشور، به همان اندازه توان صادراتی ما هم تقویت خواهد شد. 
این نماینده مجلس با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی تصریح می‌کند: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور‌هایی مانند چین و هند در شش ماهه اول سال، بالای ۵۰۰‌میلیارد دلار است که می‌تواند رشد اقتصادی کشور را تغییر دهد. ما به عنوان کشور صادرکننده مواد خام هستیم و این کشور‌ها بسیار نیاز دارند توان فنی- مهندسی خودشان را در کشور ما پیاده کنند. ما توانسته‌ایم ۵‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را جذب کنیم که خوب است، اما ایران ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه دارد، بنابراین انتظار داریم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم خارجی در کشور تقویت شود که قطعاً در حوزه ایجاد اشتغال تأثیرگذار است. 
وی در خصوص تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق و برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶ میدان گازی می‌گوید: یکی از نگرانی‌هایی که ما داشتیم این بود که همسایه جنوبی ما، یعنی قطر توانسته است حجم تولید گاز از میادین مشترک ما و همچنین بازار‌های گازی را به سمت خود ببرد که با تکیه بر اقدامات مهم دولت نظیر تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق و برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶ میدان گازی توانستیم به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم سهم خودمان را از میادین مشترک بیشتر کنیم. 

 دیپلماسی فعال توسعه‌ای ایران در حوزه انرژی
عبدالعلی رحیمی‌مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در رابطه با رویکرد ایران در توسعه تجارت انرژی خود و موفقیت در این زمینه به «جوان» می‌گوید: یکی از اقدامات مثبت و مهم دولت سیزدهم، توجه و تمرکز بر اجرای سیاست‌های راهبردی و خنثی‌کننده تحریم‌ها در حوزه تجارت انرژی و به خصوص توسعه بازار‌های صادراتی نفت‌خام بوده است. رویکرد متنوع و متفاوت دولت سیزدهم در جهت توسعه تجارت انرژی، باعث موفقیت کشور در شرایط فعلی و تداوم آن نیز موجب رشد پایدار در این بخش خواهد شد. وی با اشاره به دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران در این زمینه و ایجاد روابط مستحکم بین ایران و کشور‌های همسایه در حوزه تبادلات انرژی می‌افزاید: فعالیت‌های حوزه سوآپ گازی با همسایگان یا صادرات برق در راستای دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران و نتیجه آن بهبود روابط با همسایگان بوده است. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با منافع مشترک و فواید این دیپلماسی فعال منطقه‌ای برای ایران و همسایگان تصریح می‌کند: دیپلماسی موفق و فعال ایران در رابطه با همسایگان علاوه بر ایجاد فواید اقتصادی مهم، زمینه را برای توسعه مناسب‌های سیاسی و حتی اقتصادی دیگر نیز فراهم خواهد کرد که منافع دوجانبه یا چندجانبه زیادی نیز برای کشور دارد. 
وی در پایان می‌گوید: در زمینه تجارت انرژی با تکیه بر همین دیپلماسی انرژی موفق، توانسته‌ایم به موفقیت‌هایی در حوزه تجارت نفت‌خام نیز دست پیدا کنیم، به نحوی که این بخش موتور پیشران و محرکه رشد اقتصادی کلی کشور بوده است و توانسته‌ایم به رکورد‌های مناسبی نیز در حوزه صادراتی در شرایط تحریم دست پیدا کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار